Нестинарски танци в с. Българи, църквата е против обичая

На 3 юни по стар стил в странджанското село Българи с нестинарски игри се чества празника на Св. Константин и Елена. От 2009 г. ритуалът, при който нестинари танцуват боси върху жарава, е включен в списъка на ЮНЕСКО за нематериално културно наследство. След едногодишно прекъсване заради пандемията древният обичай отново ще се проведе тази година.

Камбанен звън ще оповести празника в селото. Програмата ще започне с тържествена литургия за освещаване на иконите на Св. Константин и Елена. След това из селото ще премине шествие, а в 15 часа ще бъде запален огънят за нестинарските танци. Още за ритуалите разказва кметският наместник на село Българи Недка Лапчева: 

“Епитропът, заедно с 3 момчета, вземат иконите и ги отнасят с тъпан и гайда към нестинарския конак, където става обличането на иконите. След като се облекат иконите, шествието потегля към аязмото, където се извършва измиването на иконите или самият водосвет”.

Програмата на празника включва още прожекция на българския документален филм “Стъпки в огъня” и автентична фото изложба на нестинарските игри. Те ще бъдат представени в посетителския център “Пътят на нестинарството”. 

От 19:30 ч. на централния площад започва голям фолклорен концерт, а от 21:30 под звуците на тъпан и гайда нестинарите ще танцуват върху жаравата. 

Българи е единственото нестинарско село в България, което е запазило старинния обичай в автентичния му вид.

Против нестинарството се обяви сливенският митрополит Йоаникий по повод спазването на обичая в селото. Това е посочено в изявление, от 21 май, когато църквата отбелязва празника на Светите равноапостолни Константин и Елена. Публикацията е във връзка с ежегодно провеждащите се нестинарски игри в село Българи, община Царево, които са на празника на двамата светци по стар стил на 3 юни.

Според владиката обичаят води до духовни заблуди, коментира викарийният епископ Йеротей:

“Според изявлението на негово високо преосвещенство нестинарският танц е противоположност на православната молитва, по време на която молещите се се извисяват до живо общение с Бога. В православната църква кадим благоуханно кандило на Господа, до като тези церемонии в с. Българи се вършат нецърковно, те са без архиерейско позволение, без Божия благодат!”  

Митрополит Йоаникий е категоричен, че духовно водачество могат да упражняват единствено каноничните духовници, а не мъже-заклинатели или жени-магьосници, както се случва в нестинарството.

Start typing and press Enter to search