Елена Панайотова постави за първи път на българска сцена персийския епос „Шахнаме“

„Сигурно дойде вярното време, верния момент. Това, че имаше годишнина е единия повод – 2020 година беше  обявена за година на Фердоуси от ЮНЕСКО и се празнуваха 1010 години от неговата смърт. В една ситуация на затвореност на света, на липса на пресичане на граници, невъзможност да пътуваш и си казах, че сега е момента да поемем това пътуване към древна и далечна персийска култура“, каза за  БНР Елена Панайотова.

Тя е театрален режисьор, педагог и продуцент, който играе важна роля в появата на нови тенденции и форми на театрални практики от края на деветдесетте години у нас. Завършва режисура в НБУ, специализира европейска култура и история в Университета в Амстердам, и театрална антропология в Один театър в Дания. Четиринадесет години е редовен преподавател по театър в Университет за изкуства в Утрехт, Холандия, а от пет години в департамент „Театър“ в Нов български университет.

През тази година Елена Панайотова постави за първи път на българска сцена персийския епос „Шахнаме: Сказание за Зал“ в театър „Азарян“ в НДК. Представлението бе представено на зрителите на 7 октомври, ще има постановка и на 8 октомври от 19.00 часа.

„Шах -наме или „Книга на царете“ е писана 35 години от Фердоуси във време на ислямизация на персийската империя и той спасява персийската култура. Персийският език, който  днес се говори в Иран е езикът на Фердоуси, иначе той щеше да изчезне“.

Хаким Абу’л-Касим Фердоуси Туски е един от най-имените и велики поети на Персия (днешен Иран), известен е с прозвището Омир персийски. Автор е на иранската национална поема Шах-наме  или „Книгата на царете“ . Тя се състои от 60 000 строфи и в нея е описана историята на Персия от най-древни времена до проникването на исляма през VII век.

Цялото интервю можете да чуете в звуковия файл.

Start typing and press Enter to search